Karosseri

Vi opdeler det selvbærende karosseri i fire zoner, alt efter hvilken betydning, det har for færdselssikkerheden.

Kravene til styrke og reparationsmetode er afhængig af hvilken zone, der er tale om.

Zone A

Zone A omfatter hjulførende komponenter som:

  • Aksler
  • Fjederben og fjederbefæstigelser(fjederskåle)
  • Styrearme og svingarme
  • Tilkoblingsanordning.

Reparationstekniske krav til Zone A:

  • Udskiftning efter køretøjsfabrikantens vejledning (reparationsvejledning)
  • Originale samlingsmetoder
  • Tilsvarende materialer og dimensioner som i den oprindelig konstruktion.

Det kontrollerer vi:

  • Ingen gennemtæringer
  • Ingen reduktion i godstykkelsen

Zone B

Zone B omfatter komponenter og karosseridele som:

  • Forbro og bagbro
  • Chassis- og platformramme
  • Komponenter til fastgørelse af:
    • For- og bagbro, hjulophæng, støddæmpere, krængningsstabilisatorer og fjedre
    • Styrehus/tandstang og øvrige styretøjskomponenter
    • Bremsehovedcylinder, pedalophæng og betjeningsanordning til parkeringsbremsen
    • Sikkerhedsseler
    • Tilkoblingsanordning
    • Sæder med integreret sele - kørestolsbeslag
  • Samt den køretøjs-/karosseridel, hvortil komponent eller beslag er fastgjort; indtil 0,20 m fra fastgørelsespunkterne.

 

Tip
Det er vigtigt, at reparationen foretages af en person, med tilstrækkelig faglig indsigt. I tvivlstilfælde bør der rettes henvendelse til en synshal

Det kontrollerer vi:

  • Godstykkelsen
  • Gennemtæringer
  • Oprindelig styrke
  • Form og dimensioner
  • Uorginale svejsninger
  • Reparationer

Zone C

Zone C omfatter de sammensvejsede dele af den medbærende konstruktion, der ikke er omfattet af Zone B, samt førerhus:

Kvalitetskrav til Zone C:
I følgende områder må der ikke forekomme gennemtæringer:

  • Dør- og rudestolper
  • Bundkonstruktionens vanger og traverser 


I de øvrige områder i zone C, må der forekommer enkelte gennemtæringer på op til 20 mm.
i førerhuse dog op til 100 mm.

 

Tip
Reparation foretages normalt ved svejsning, dog kan limning, popnitning og lignende samlingsmetoder anvendes, når køretøjsfabrikantens anvisninger overholdes.


Det kontrollerer vi:

  • Gennemtæringer
  • Oprindelig form og dimensioner er bibeholdt
  • Godkendte samlingsmetoder

Zone D

Zone D omfatter: Motorhjelm, døre, bagagerumsklap, påboltede skærme, kofangere og lignende.

Kvalitetskrav til Zone D:

  • Komponenterne skal være solidt fastgjort til karosseriet.
  • Kun mindre gennemtæringer op til 50 mm. må forekomme.
  • Gennemtæringer må ikke have skarpe kanter.

Tip

  • Reparation kan foretages som overfladereparation ved anvendelse af svejsning, limning, popnitning og lignende samlingsmetoder.
  • Udfyldning med armeret plastmateriale kan tillige anvendes, når sådan skønnes egnet.

Det kontrollerer vi:

  • Solidt fastgjort til karosseri
  • Gennemtæringer af væsentlig omfang
  • Skarpe kanter
  • Styrke af eventuelle reparationer


Ansvarsfraskrivelse Korsdalsvej 111, 2610 Rødovre Tlf: 70 13 12 12 Fax: 39 15 70 20 CVR nr. 28 31 27 25 E-mail: info.dk@applus.com Copyright © 2005