Dårlige veje slider især på nye biler

Dårlige veje slider især på nye biler
bestil tid white

Online booking

Bestil tid her

synshal white

Synshal nær dig

Find Synshal

priser white

Gode tilbud nær dig

Bilsynspriser

Et vedligeholdelsesefterslæb på knap 4 mia. kr. fører til masser af småsten og tusindvis af huller i vejene, der skader bilerne. Nye biler er ekstra udsatte.

Den fortsatte vækst af køretøjer på vejene og øgede trafikmængder kædet sammen med for få ressourcer til at vedligeholde vejnettet medfører masser af slidskader på bilerne.

Det forklarer ansvarlig for teknik og kvalitet, Paul Christensen hos Applus Bilsyn, som hvert år syner mere end 500.000 køretøjer på tværs af Danmark. Her noterer medarbejderne, hvordan huller og porøs asfalt er en væsentlig katalysator for skader på bilerne.

Derfor er nye biler udsatte
- Småsten slår rustbeskyttelsen af undervognen og den nederste del af bilen både foran og bagpå. Herudover sidder der mange sliddele i undervognen, som især påvirkes, når man kører hen over huller i vejene. Det drejer sig blandt andet om styrekugler i styretøjet, støddæmpere og bærearmsbøsninger i affjedringssystemet, der er meget sårbart.

- Overraskende er, at mange nye biler er ekstra udsatte, fordi de er udstyret med markant flere bevægelsesled i undervognen for at gøre dem mere komfortable end ældre biler. Alle disse led spidsbelastes, når bilen kører hen over et vejhul. Over år manifesterer disse bump sig som skader på bilerne, uddyber Paul Christensen.

Hul på 3,9 mia. kr.
Danmark har i dag 74.558 kilometer kommunale veje og cirka 3.803 kilometer statslige veje, fremgår det af Vejdirektoratets hjemmeside.

Selvom det er gået fremad med vedligeholdelsen siden 2016, er der dog stadig et vedligeholdelsesefterslæb på de kommunale veje på 3,9 milliarder kroner, forklarer administrerende direktør for brancheforeningen for asfaltindustrien, Anders Hundal, som repræsenterer en stor del af de asfaltvirksomheder, der fremstiller og lægger ny asfalt.

Staten har selv meldt ud, forklarer Anders Hundal, at der også vil være et betydeligt infrastrukturefterslæb frem mod 2024 - og det vil fortsat udfordre bilerne.

- Vejene er fyldt med huller og sten, og det ligger helt nagelfast, - hvilket Danmarks Tekniske Universitet også har konkluderet - at dårligt vedligeholdte veje slider på bilerne. Problemet bliver ikke bedre i takt med, at trafikken og antallet af især personbiler vil vokse i de kommende år, siger Anders Hundal.

Ifølge Danmarks Statistik voksede antallet af personbiler i perioden 1995 til 2020 fra 1,6-2,7 millioner. Fra 2010 til 2020 steg antallet med 20 procent, og følger udviklingen samme takt, vil der i 2030 være cirka 3,3 millioner personbiler herhjemme.

Og dermed et endnu større slid på vejene – og bilerne.