Applus vil benytte kunstig intelligens

Applus vil benytte kunstig intelligens
bestil tid white

Online booking

Bestil tid her

synshal white

Synshal nær dig

Find Synshal

priser white

Gode tilbud nær dig

Bilsynspriser

Fremover kan erhvervskunder hos Applus Bilsyn selv inspicere brugtbiler elektronisk for skader. Værktøjet er en app, der med kunstig intelligens "ser" og vurderer skader. Appen sender en rapport, der inkluderer Applus’ taksering af skaderne.

 

Den nystartede danske AI-virksomhed focalX har indgået samarbejde med landsdækkende Applus Bilsyn om at effektivisere skadesgenkendelse decentralt og ’gennemsigtigt’ via kunstigintelligens og focalX’s egenudviklede software og app. Målet er at automatisere og effektivisere vores processer omkringskadesgenkendelse, der traditionelt bliver foretaget manuelt af en bilsagkyndig

Som Motor-magasinet skrev for nyligt, gør teknologien fra focalX det muligt for alle, inklusive leasingkunderne selv, at gennemgå en tilbageleveret bil med mobiltelefon eller tablet ’intelligent’. Det sker ensartet og standardiseret og dermed gennemsigtigt for alle parter. App-teknologien sørger for dokumentation med mulighed for også udskrift af en skadesrapport.

 

Først til Applus-kunder

Applus Bilsyn bliver den første virksomhed, som integrerer løsningen fra focalX. Dermed får Applus Bilsyns erhvervskunder nu mulighed for at bruge løsningen decentralt på egne lokationer.

Applus Bilsyn og focalX har lavet en integration mellem deres systemer, der giver Applus-kunder mulighed for at inspicere biler via app-løsningen og samtidig modtage en rapport fra Applus Bilsyn, der inkluderer Applus’ taksering af skaderne, fortæller Helle Söderhamn, kommerciel chef i Erhverv hos Applus Bilsyn.

- I første omgang ønsker vi at anvende løsningen til vores erhvervskunder. Målet er at automatisere og effektivisere vores processer omkring skadesgenkendelse, der traditionelt bliver foretaget manuelt af en bilsagkyndig, og her ser vi en mulighed for at effektivisere processen betydeligt. Endvidere vil mange bilforhandlere kunne effektivisere deres egne processer og minimere efterbehandlingen ved reklamationer, hvis de bruger vores app ved onlinesalg af biler. Værktøjet vil helt generelt kunne øge transparensen og sænke fejlmuligheder, når skader identificeres via AI-teknologien og ikke kun med det blotte øje, siger Helle Söderhamn.

  

800.000 billeder af skader

Identifikation af skader er aktuelt, når leasing af et køretøj afsluttes, samt når en udlejningsbil afleveres, og så kommer det i spil ved køb og salg af en brugt bil og andre scenarier, hvor et køretøj skifter bruger eller ejer.

focalX’ løsning er baseret på machine learning. For at sikre en korrekt skadesgenkendelse har softwaren brug for datainput til at identificere alle typer skader på alle typer biler. Det var i den sammenhæng, at focalx og Applus Bilsyn, der er Danmarks største bilsynsvirksomhed og en global spiller inden for bilinspektion, for nylig valgte at indgå et samarbejde.   

Med 10 års erfaring inden for gennemgang af off-leasingbiler havde Applus både viden og mere end 800.000 billeder at byde ind med. Samtidig er det for Applus Bilsyn en kerneværdi at være tæt på forbrugeren, hvilket har udmøntet sig i 145 bilsynslokationer i Danmark. Det stemte rigtig godt overens med focalx’ vision om at muliggøre decentraliseret inspektion ved hjælp af AI-baseret software.

 

Opdager automatisk skader

Herudover ønskede focalX at søsætte en løsning, som i højere grad imødekommer forbrugeres voksende krav om fleksibilitet, mindre unødig kørsel og lavere klimabelastning. Resultatet er en softwareløsning, der muliggør en decentraliseret skadesidentifikation, som altså foretages f.eks. af et leasingfirma eller dets egne kunder. Den bagvedliggende software i app’en, som focalx har udviklet, kan automatisk opdage og kategorisere skader på biler ud fra billeder, som alle inspektionspersoner, leasingmedarbejdere eller andre brugere kan tage med en smartphone eller tablet.

 

Slut med kørsel og hardware

App-løsningen står i betydelig kontrast til de nuværende løsninger på markedet, der benytter store stationære scannere, der kan dokumentere bilens stand. Leasingfirmaer køber typisk denne type hardware til udvalgte indleveringssteder, der kan ligge op til 100 kilometer fra brugeres hjemadresse, og med focalX' løsning slipper man altså for at køre langt for at få vurderet mulige skader på bilen.

- Vores softwareløsning har den fordel, at den gør decentraliseret inspektion mulig, fordi den ikke kræver særligt udstyr. Og med den hastighed, som kamerateknologien i telefoner og tablets forbedres, kommer det ikke til at vare længe før, at det er den mest attraktive løsning. Derfor ligger fremtiden i decentraliceret software, og ikke centraliseret hardware, siger Isabella Agdestein, adm. direktør i focalX.

Både focalX og Applus vil fortsætte med at udbrede appen på det danske og internationale marked.

 

Startup med vokseværk

focalX en startup virksomhed.

På kort tid har focalX opnået stor interesse fra både kunder og investorer.

Samtidig er focalX på et par år vækstet fra tre til 20 ansatte.